فولاد” ۱۵ درصد بیش از مقادیر تعیین شده اقدام به عرضه در بورس کالا کرد

می متالز – معاون فروش فولاد مبارکه با ارائه توضیح درباره رقم فروش و انتقاد از عملکرد سیستم بهین‌ یاب گفت: این شرکت حتی۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از مقادیرتعیین شده اقدام به عرضه در بورس کالا کرده است.

به گزارش می متالز، طهمورث جوانبخت با بیان اینکه فولاد مبارکه در سال گذشته 7.6 میلیون تن از محصولات را به فروش رسانده، گفت: از این میزان 1.45 میلیون تن به صادرات و مابقی مصرف داخلی بوده است. سال جاری نیز برنامه داریم تا به این میزان تولید و فروش دست یابیم. به دنبال افزایش نرخ ارز و ایجاد انتظار تورمی، محصولات فولادی که حکم کالای مصرفی را داشته و مورد مصرف صنایع پایین دستی قرار می گیرد از نگاه برخی که به دنبال تبدیل نقدینگی بودند به کالای سرمایه ای تبدیل شد و به تبع آن تقاضای کاذبی برای این محصولات شکل گرفت.

وی ادامه داد: در 25 سال گذشته فولاد مبارکه تمام کارخانه‌ها و صنایع پایین دستی که مصرف کننده ورق های فولادی بودند را شناسایی و ظرفیت آنها را کارشناسی و با بازدیدهای دوره‌ای آنها را به روزرسانی کرده و امروز به مدد داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع شامل 1100 مشتری از صنایع مصرف کننده ورق های فولادی، تولیدکننده واقعی را می‌شناسیم و با آنها تعامل دوسویه داریم.

انتقاد از عملکرد سیستم بهین‌یاب

این مقام مسوول افزود: از سال 97 سیستم بهین‌یاب راه‌اندازی و مبنای خرید شرکت‌های پایین دستی از بورس کالا شد. از طرفی از ابتدای سال 97 با افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات فولادی نیز روند افزایشی داشت و به جهت کنترل قیمت محصولات، کارگروه تنظیم بازار تشکیل شد. این کارگروه دستورالعمل تنظیم بازار را در مرداد سال 97 تنظیم و ابلاغ کرد اما این دستورالعمل باعث کنترل وکاهش التهاب قیمت در بازار فولاد نشده و اختلاف قیمت بورس کالا با بازار آزاد از حدود 5 درصد به حدود 50 درصد افزایش یافته و محصولات فولادی با قیمت بازار ، خارج از بورس به دست مصرف کنندگان رسید.

جوانبخت عنوان کرد: از سال 97 و بعد از راه‌اندازی سیستم بهین‌یاب به دلیل آنکه این سیستم مبنای کارشناسی دقیقی نداشته، تقاضای کاذب در بازار ایجاد شد تا مجددا کارگروه تنظیم بازار از اواخر سال گذشته تصمیمات جدیدی درخصوص نحوه قیمت گذاری دربورس اتخاذ کرد که توام با افزایش قیمت ارز و انتظار تورمی باعث شد فاصله قیمت بازار و بورس بیش از 50 درصد شده و امروز در ورق های گرم با ضخامت پایین تفاوت به 60 تا 70 درصد می رسد. اطلاعات موجود در سیستم بهین‌یاب از دقت و صحت کافی برخوردار نبوده و به نوعی به التهاب موجود در بازار کمک کرد.

وی اضافه کرد: مشتری، تامین کننده (شرکت فولادمبارکه) و بورس کالا سه راس یک مثلث هستند که با تعامل هم بازار را می سازند و با تکیه بر ساز و کار عرضه و تقاضا منجر به کشف قیمت می شوند لیکن در دو مرحله در سال های 97 و 98 با ورود سایر عوامل به قیمت‌گذاری به این رابطه خدشه واردشد تا جایی که در برخی موارد مجبور به ابطال معاملات شدند و این مساله به فولادمبارکه که اساس برنامه ریزی تولید آن برمبنای سفارشات مشتریان است ضربه وارد کرد.

معاون فروش و  بازاریابی فولاد مبارکه تصریح کرد: مشکل دیگر این تصمیم گیری این بود که کنترل قیمت فقط بر ورق های فولادی تمرکز داشت و صنایع دیگر مثل لوله و پروفیل که محصولات ناشی از تبدیل ورق فولادی است از این تصمیم مستثنی شده و همین مساله باعث شد تا قیمت این گروه از کالاها برای مصرف‌کننده نهایی افزایش پیداکند.

جوانبخت در پاسخ به اینکه فولاد مبارکه مواد اولیه و صنایع بالا دستی را خریداری می‌کند پس چرا با فروش کالا بصورت دستوری مخالف است، گفت: اگر صنایع بالا دستی بصورت غیردستوری عمل کنند به این مشکل دچار نمی‌شوند زیرا اطلاعات آنها در کدال موجود و حاشیه سود آنها تضمین شده است و اگر آنها از دستوری خارج شوند حاشیه سود آنها با فولاد افزایش زیادی پیدا می‌کند.

علت سهم بیشتر عرضه کالاها در بورس نسبت به مچینگ

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته محصولات تولیدی را در بورس عرضه می‌کردیم و مواد اولیه آن را نیز از طریق بورس خریداری می‌کردیم. همچنین جهت فروش کالا به مشتریان، شرایط اعتباری را فراهم کردیم که قطعا بار مالی آن به شرکت تحمیل شده است. فروش محصولات به دو صورت عرضه مستقیم در بورس کالاو مچینگ انجام می شد و از آنجایی که احتمال داشت به دلیل تقاضای کاذب ایجاد شده معاملات ابطال شوند به ناچار سهم بیشتری از کالا را دربورس عرضه کرده و از سهم فروش بصورت مچینگ کم کردیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: امروز بسیاری از صنایع پایین دستی شامل تولیدکنندگان لوله و پروفیل، خودروسازها، تولیدکنندگان لوازم خانگی و … متقاضی استفاده از سیستم مچینگ هستند زیرا دراین روش مشتریان از مزیت خرید اعتباری بهره برده و ضمن اطمینان بابت تامین پایدار کالا دیگر مجبور به خرید نقدی ازدلالان بازار نیستند. تا زمانی که اجازه ندهیم بازار براساس فرآیند عرضه و تقاضا حرکت کند مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.

آمادگی فراهم کردن شرایط فروش اعتباری برای مشتریان

جوانبخت توضیح داد: در یک ماه گذشته ضمن مذاکره با گروه ها و انجمن های مختلف از مشتریان اعلام کردیم که فولاد مبارکه براساس تجربه 25 سال حضور در بازار فولاد آمادگی دارد ضمن اجرای کامل روش مچینگ، شرایط فروش اعتباری را مجددا برای مشتریان فراهم کند لیکن تصمیم‌گیری در این خصوص صرفا دراختیار فولاد مبارکه نبوده و مستلزم حمایت بخش های دیگر از جمله معاونت های وزارت صنعت است.

وی افزود: بر اساس داده های انجمن تولیدکنندگان فولاد در سال 98، مصرف محصولات نهایی فولادی حدود 16 میلیون تن بوده که از این میزان 50 درصد معادل 8 میلیون تن متعلق به محصولات تخت است. با در نظر گرفتن ظرفیت نصب شده اسمی، تولید واقعی و مصرف ظاهری محصولات نهایی فولادی می توان دریافت که تعادلی بین میزان عرضه و تقاضا در محصولات فولادی برقرار بوده و مشکلی بابت تامین نیاز بازار داخلی وجود نخواهد داشت. فولاد مبارکه به تنهایی 6 میلیون تن از این تقاضا را تامین کرده و مابقی معادل 2 میلیون تن توسط سایر تولیدکنندگان که عمدتا دربخش خصوصی فعال هستند تامین شده است با این تفاوت که تنها فولاد مبارکه محصولات را دربورس عرضه کرده و سایر تولیدکنندگان با داشتن سهم 25 درصدی از بازار، محصولات را وارد چرخه بورس کالا نکرده و بصورت آزاد می‌فروشند و همین امر باعث برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا دربورس و به تبع آن افزایش قیمت می شود.

به گفته وی، امروز همه تصمیم گیران حوزه بازار به دنبال کنترل قیمت بورس هستند اما آیا توانسته اند قیمت بازار را کنترل کنند؟ هرچه قیمت بورس سرکوب شود فاصله بین قیمت بورس و بازار افزایش پیدا می‌کند. لذا عوامل مداخله گر نباید وارد قیمت‌گذاری بشوند و باید اجازه بدهند قیمت واقعی از تلاقی عرضه و تقاضا حاصل شود. از نگاه فولاد مبارکه راه‌حل صحیح این است که مشکلات سایر تولیدکنندگان رسیدگی و مرتفع شود تا آنها بتوانند تولیدات را در بورس عرضه کنند و در کنار آن اجازه دهند قیمت واقعی در بازار براساس عرضه و تقاضای شکل گیرد و تا زمانی که تفاوت قیمت بورس کالا و بازار آزاد به یک فاصله منطقی (کمتر از 10 درصد) نرسد هر راه کار دیگری بی نتیجه خواهد بود.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: با وجود همه تحریم‌های بین المللی توانستیم حضور موفقی در بازاراهای خارجی داشته و سهمی از محصولات را صادرات کنیم. اما متاسفانه برخی تحریم‌های داخلی مشکلاتی را پیش رو نهاده است. شرکت جهت تامین ارز مورد نیاز به میزان 700 میلیون دلار، صادرات 1.3 میلیون تن را هدفگذاری کرده که درصورت عدم تحقق و به تبع آن عدم تامین ارز مورد نیاز، کل تولید 6.7 میلیون تنی دچار مخاطره خواهد شد.

عرضه 10 تا 15 درصد بیشتر از مقادیر تعیین شده محصولات در بورس کالا

جوانبخت اضافه کرد: به بهانه تامین نیاز داخلی، محدودیت‌هایی برای صادرات ایجاد شده و محصولات صادراتی در گمرکات داخلی با مشکلاتی مواجه می شوند. فولاد مبارکه خود را مکلف و پایبند به رعایت کف عرضه تکلیفی جهت تامین نیاز بازار داخلی دانسته و حتی 10 الی 15 درصد بیشتر از مقادیرتعیین شده محصولات را دربورس کالا عرضه کرده است. لیکن انتظارمی رود شرکت بتواند صادرات بخشی از ظرفیت تولید را بدون محدودیت های اعمال شده انجام دهد.

وی گفت: علی رغم همه مشکلات و مقابله با تحریم های خارجی، فولاد مبارکه تولیدات را به اروپا، خاورمیانه، عراق و افغانستان، آسیای میانه و چین صادر می‌کند و ارز حاصل از صادرات را به تامین مواد اولیه اختصاص می دهد. صادرات با عبور از محدودیت‌های داخلی انجام شده لیکن نتوانستیم به اهداف در 6 ماهه اول سال برسیم و پیش بینی می شود در خوش ‌بینانه‌ترین حالت صادرات نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش پیدا کند که این ناشی از تحریم های خودساخته داخلی است.

جوانبخت تصریح کرد: شاید برخی‌ بگویند قیمت‌ها نسبت به اول سال دوبرابر شده هرچند این یک واقعیت است اما فولاد مبارکه یک شرکت بورسی بوده و عملکرد شفافی دارد و گزارشات مالی وحسابرسی شده نشان می‌دهد حاشیه سود آن نسبت به سال گذشته نه تنها تغییری نکرده بلکه یک درصد هم کاهش داشته که این ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تمام شده محصولات تولیدی است. افزایش نرخ ارز باعث شده تا بخشی از تامین کالاهای موردنیاز که از منابع خارجی خریداری می شود با افزایش قیمت زیاد مواجه شده و حاشیه سود را متاثر کند.

کد خبر: 143111
تاریخ: 1399/08/27 – 00:21
منبع: بورس پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست